Gramy!Lifestyle

Play Station 5 – Narodziny Bestii

By 19 kwietnia 2019 No Comments

Okres przedświąteczny to gorący czas pełen emocji i jak się okazuje, nie tylko ze względu na nadchodzące Święta Wielkanocne. To czas emocji również dla graczy z całego świata, otóż właśnie zostały opublikowane oficjalne parametry, jakie otrzyma najnowszy wynalazek od Sony-Play Station 5.

Obecna generacja jest najlepiej sprzedającą się konsolą na świecie. Od 2013 roku kiedy to PS4 pojawiła się na sklepowych witrynach do dziś, znalazła 91 mln. nabywców. W 2016 roku wypuszczono wersje Silm która charakteryzuje się mniejszymi rozmiarami i wersję Pro która posiada mocniejsze podzespoły jak chociażby obsługę 4K, co tylko umocniło jej pozycję na rynku.

Ciekawą informację jest fakt, że Sony opublikowało specyfikację nowej konsoli tuż po tym jak Microsoft zapowiedział nowego Xboxa One S, bez napędu cyfrowego. Wydaje się, że jest to świetne posunięcie marketingowe, zwłaszcza, że wg zapewnień Japończyków nie rezygnują z tej opcji i pojawi się ona w nowym Play Station 5.

Tak więc, co takiego udało się dowiedzieć graczom, czy faktycznie jest się czym zachwycać i na co czekać?

Jedną z najciekawszych informacji, a zarazem taką której wszyscy oczekiwali od nowej generacji, jest wsteczna kompatybilność z PS4. Obecnie istniała taka możliwość, tylko dzięki usłudze Play Station Now, która nie dotarła do Polski, a gracze mogli zagrać w cyfrowe wersji gier jedynie w chmurze i to tylko na wybrane tytuły, na nowej generacji będziemy mogli zagrać we wszystkie gry z PS4 oraz te na PS VR.

Kolejnym ciekawym newsem jest, że opracowaniem podzespołów do konsoli zajmie się firma AMD, a ich specyfikacja pozwoli na rozgrywkę w rozdzielczości 8K, w co ja osobiście nie do końca wierzę i uważam , że będzie podobnie jak to ma się z 4K i 60FPS w konsoli Play Station 4 czyli niby jest ale nie do końca…

AMD zapowiada, że na pokład trafią najmocniejsze podzespoły które dotąd dostępne były tylko dla PC a sercem konsoli zostanie procesor oparty na AMD Ryzenie trzeciej generacji wyposażony w osiem rdzeni wykonanych w mikro-architekturze 7 nm Zen 2.

Układ graficzny to specjalnie zaprojektowana wersja AMD Radeona Navi, wykorzysta technologię Raytracingu, która do tej pory była dostępna komputerów osobistych z wysokiej półki. Dla tych którzy nie spotkali się dotychczas z tą technologią, śpieszę z wyjaśnieniem. Otóż Raytracing jest to technika dynamicznego oświetlenia w grafice komputerowej. Wykorzystywana jest głównie przez profesjonalistów do tworzenia fotorealistycznej grafiki komputerowej, wizualizacji architektonicznych czy przy produkcji filmów. W grach, ze względu na bardzo duże zapotrzebowanie na moc obliczeniową, technika ta nie była dotychczas stosowana. Preferowano prostsze oświetlenie, w którym cienie, odbicia oraz światła były wyliczane statycznie.

Sony po raz pierwszy pochyliło się również nad oprawą dźwiękową i zapowiedziało wprowadzenie komponentów, które będą odpowiadały za dźwięk przestrzenny ., Różnica ma być odczuwalna nie tylko na słuchawkach, ale również na głośnikach TV czy kina domowego.

Dość obiecująco brzmi również dysk twardy SSD, który ma być szybszy niż te które dotychczas instalowane były w PC i wreszcie ukróci męki graczy którzy wiecznie wpatrywali się w ekran wczytywania. Możliwości dysku zaprezentowano na przykładzie zeszłorocznego Spider-Mana gdzie tzw. szybka podróż z jednego końca Manhattanu na drugi trwała 15 sek. na dysku jaki zostanie zaimplementowany do PS5 ta sama szybka podróż trwała 0.8 sek., fajnie?

Niestety nie znamy szczegółów dotyczących dokładnej premiery konsoli na rynku, choć wysoce prawdopodobne wydaje się, iż pojawi się w połowie lub pod koniec 2020 roku. Jak również nic nie wiadomo na temat ceny jaką gracze będą musieli zapłacić za sprzęt.

Nie wiem jak Wy, ale ja już zacieram ręce i odliczam dni!

Leave a Reply